Prestaňte sa prejedať – Zistite dostatočné porcie s pomocou vašich dlaní


Taniere sa zväčšujú, jedlá majú popis o výživovej hodnote, ale ľudia stále nevedia koľko toho majú zjesť.



 Odborníci na výživu odporúčajú aby sme si to zistili s pomocou našich dlaní.


Dlane sú tou časťou tela ktoré prakticky zodpovedajú našej celkovej veľkosti. Dlane detí nie sú predsa veľkosti dospelých. Použite dlane ako správnu mierku na to, koľko máte toho zjesť!

Proteíny

S každým jedlom by sme mali skonzumovať aspoň 100 gramov proteínov. V prípade mäsa je to steak o veľkosti vašej dlani bez prstov, no experti odporúčajú nejesť viac ako 500 gramov červeného mäsa za týždeň. 

Namiesto tohto mäsa je odporúčané jesť druhy rýb, orieškov či vajcia.

Biele ryby ako zubatec či merlúza majú menší počet kalórií a tukov ako mastné ryby, a môžeme zjesť porciu veľkú o našej ruky (s prstami).
 Tieto druhy rýb majú menšie množstvo omega-3 mastných kyselín, no sú skvelým zdrojom selénia ktorý je dobrý pre imunitu. Tučné ryby ako ančovičky, tuniak či losos by mali byť v rovnakom množstve ako mäso.


Oriešky sú skvelou voľbou na hlad, sú bohaté na nesýtené mastné kyseliny a taktiež obsahujú dosť kalórií. Dobré je zjesť ich za hŕsť.

Zelenina a ovocie

Odborníci tvrdia aby ste jedli 5 porcií zeleniny a ovocia denne, o hmotnosti okolo 80 gramov. Brokolica a iné hlúboviny by mali byť o veľkosti zovretej päste.
Zelené listové zeleniny by nemali byť vo vašej strave až tak obmedzené kvôli ich výžive, jedzte porcie o veľkosti dvoch otvorených dlaní.
Bobule jedzte o hmotnosti 250 gramov alebo o veľkosti spojených dlaní (do hrsti).

Sacharidy

Odborníci tvrdia aby ste jedli cestoviny či pečené zemiaky o veľkosti jednej zovretej päste. Hoci to vyzerá ako veľmi malá porcia, takáto porcia obsahuje okolo 200 g kalórii, čo žene stačí. Muži potrebujú aspoň 250 gramov na hlavné jedlo dňa.


Tuky a cukry

Vyrovnaná strava by taktiež mala obsahovať tieto prvky. Ak hovoríme o masle, stačia 2 či 3 čajové lyžičky denne, čo je veľkosť palca.


Dennú dávku kalcia môžete telu dodať s pomocou 125 gramov syra čo zodpovedá veľkosti dvoch palcov. Milovníci sladkého môžu zjesť kus čokolády (odporúčane takej s vysokým obsahom kakaa) o veľkosti vášho prsta, alebo kus koláča o veľkosti vášho prostredníka.