Najlepšie potraviny pre zdravie mozgu


Keď sa rozprávame s priateľmi alebo rodinou ohľadom zdravých cieľov, takmer všetky sú zamerané na stratu váhy či získavania svalovej hmoty.

 S príchodom Nového roku, všetci si môžeme zmeniť naše sústredenie okolo jedného, veľmi dôležitého zdravého cieľa : zdravie mozgu.



Pri tvorbe jedál môžete zahrnúť jedlá ktoré už máte v kuchyni ktoré taktiež obsahujú dôležité komponenty podporujúce mozog.
 Tu sú jedny z najprospešnejších živín na každý den:



B vitamíny

B vitamíny sú veľmi známe pre ich schopnosť zvýšiť energiu, spravovať stres a podporovať zmyslové funkcie.

 Tri hlavné B vitamíny zahrnuté v zdraví mozgu sú:

·         B6: 
Neurovysielače ako serotonín sú dôležité pre náladu, trávenie, spánok a pamäť. Vitamín B6 hrá dôležitú rolu v podporovaní našich neurovysielačov a robí ho teda dôležitým pre zdravie mozgu. B6 môžete získať z potravín ako avokádo, špenát, banány a z russetových zemiakov.

·         B9
 (kyselina listová): Nielen že B9 podporuje náš mozog, tento vitamín hrá taktiež významnú rolu v tvorbe červených krviniek ktoré zvyšujú našu energiu. Tento vitamín môžete nájsť v zeleninách ako: špargľa, brokolica, citróny, zelenolistová zelenina a fazuľa.

·         B12
 Tak ako takmer všetky ostatné B vitamíny, B12 má mnoho funkcií v našom tele, ako napríklad podpora nervového systému, pamäti, vytváranie a zachovávanie červených krviniek a taktiež udržiavanie energetickej hladiny. 

Obohatené cereálie, nutričné kvasnice a morská zelenina sú rastlinné zdroje na tento vitamín.


Vitamín D

Tento vitamín hrá významnú rolu v mnohých funkciách nášho tela, zahŕňajúc zdravie kostí, absorpciu kalcia, imunity, atletickej výkonnosti a pravdaže zahrňuje aj zdravie mozgu.
Štúdia ukazujú, že tí ktorým chýba vitamín D majú 2x väčšiu šancu na vývin mozgových ochorení. Tento vitamín môžete jednoducho získať zo slnečného svitu, pri nechránenom krátkom vystaveniu sa slnku, 2-3 dní za týždeň. Stravou ho môžete získať v hubách ktoré boli vystavené slnku.

Omega-3 mastné kyseliny

Tiež zvané ako zdravé tuky, Omega-3 kyseliny môžete získať len cez potraviny keďže ich naše jedlo nedokáže prirodzene vytvárať.

 Sú známe pre mnoho zdraviu prospešné prínosy – normálny mozgový vývin, normálna mozgová štruktúra a funkčnosť. 

Niektoré moje obľúbené potraviny sú bohaté na tieto kyseliny: vlašský orech, pekanové orechy, semená (chia, ľanové a Savi semienka) a oleje (ľanový a olivový).


 Všetky tieto potraviny sú taktiež skvelé pre vlasy, pokožku a nechty!