Nedokážete zaspať? Prinášame vám spôsoby ako zaspať, a rýchlejšie


Ak mávate problémy zaspať, môže to viesť k nedostatku spánku. Najčastejšie príznaky nedostatku spánku sú nadmerná denná spavosť, zívanie a podráždenosť. Chronický nedostatok spánku dokáže narušiť balans, koordináciu, pamäť, schopnosť rozhodovať sa, a to nie je všetko. Ničí náš imunitný systém.



Nejedzte 2 hodiny alebo hodinu a pol pred spánkom

Je to pomerne častý problém u každého človeka a zvykne to u neho byť aj zvykom – pochutnať si na niečom z chladničky tesne pred spánkom. Ak plánujete jesť tesne pred spánkom, váš spánok bude výrazne narušený, ak teda budete môcť zaspať. Solené čipsy napríklad vás môžu vysušiť a to vo vás evokuje nutnosť sa ísť napiť. Tu si vytvoríte bludný kruh, pretože ak pijete príliš veľa vody, budete sa častejšie zastavovať na záchode.

Rafinované sacharidy a sódové nápoje plné cukru (najmä tie bohaté na fruktózový kukuričný sirup) dokážu spôsobiť riadne problémy pred spánkom a taktiež prerušovaný spánok. Jedenie stravy bohatej na sacharidy pred spánkom vám dokáže znížiť krvný cukor.






Zahryznite si do tukov a proteínov

Ak si dáte niečo čo je pomerne bohatšie na tuky a proteíny 2 hodiny pred spánkom, je to oveľa bezpečnejšie než jesť niečo čo je bohaté na sacharidy či rafinované sacharidy. Dôvodom je skutočnosť, že takéto potraviny vám nespôsobia náhle zvýšenia obsahu cukru v krvi.

Tuky, najmä zdravé tuky ktoré sú obsiahnuté v kokosovom mlieku, syre, plnotučnom mlieku a vo väčšine proteínov ktoré obsahujú aminokyselinu tryptofán vám môžu pomôcť upokojiť sa, čo na druhej strane vám pomôže zaspať jednoduchšie.

Žiaden alkohol, kofeín či nikotín!

Všetky tieto látky sú stimulanty ktoré sú vám schopné zabrániť spať. Kofeín je obsiahnutý v mnohých potravinách či nápojoch, vrátane čokolády, čajov, energy nápojov a taktiež v liekoch proti bolesti. Hoci alkohol v niektorých prípadoch vás spraví unavenejším, vaše telo metabolizáciou alkoholu vám účinne zabráni v kvalitnom spánku.






Zvážte alternatívne liečby

A skúste nebrať lieky ktoré len potlačujú problémy ktoré máte, reálne ich riešte.

Vypnite váš mozog

Snažte sa nebáť o to čo bude zajtra. Spíšte si plán pred spánkom o tom čo zajtra budete robiť, ak vám to pomôže. Hlavné je nezamýšľať sa.

Používajte vašu posteľ na spánok a sex

Pretože jedením či pozeraním telky v posteli hovoríte vášmu mozgu, že ležanie v posteli je aktivita pri ktorej má byť zobudený. To je veľký problém.

Taktiež sa vyhýbajte telke či počítačom ktoré nemajú ochranu pred modrým svetlom, také svetlo kazí zrak no taktiež vás udržuje pri „živote“ v časoch kedy by ste mali ísť spať.


Taktiež pozor na elektromagnetické a iné vlnenia z Wi-fi ktoré narušujú celý váš organizmus. Vypnite váš telefón a položte ho niekde na stôl, nikdy pod hlavu.