Najdôležitejšia vec ktorou si môžete predĺžiť život

S pomocou dát z Lancetu, výskumníci vytvorili graf ktorý zhrnul 10 príčin ktoré spôsobili najviac smrti v USA počas posledných 2 dekád.


 Pre mužov a žien boli srdcové choroby a Alzheimerova choroba najčastejšou príčinou smrti. 

Od týchto dvoch miest sú rozdiely v príčinách smrti medzi pohlavím minimálne.

  •  Oba zoznamy obsahujú 
  •  Rakovinu pľúc
  •  Mŕtvicu
  •  Chronickú obštrukčnú chorobu pľúc
  •  Dýchacie infekcie (ako zápal pľúc)
  •  Cukrovka
  •  Chronická choroba obličiek
  •  Kolorektálny karcinóm
  •  Rakovina prsníka (u žien) 
  •  Rakovina prostaty (u mužoch).



Infografika ďalej ukazuje rôzne faktory zvyšujúce riziko smrti z týchto chorôb. 

 Napríklad pre mŕtvicu platí vysoký krvný tlak, srdcovú chorobu a chorobu obličiek.
 V neposlednom rade dáta preukázali že stravovanie bolo spojené so 7 chorobami z desiatich – spolu s tabakovým dymom, ktorý bol taktiež spojený so 7 chorobami. 

V skutočnosti ovplyvňuje stravovanie dĺžku života viac ako krvný tlak, BMI, cukor v krvi, celkový cholesterol, malá fyzická aktivita, funkčnosť obličiek, znečistenie vzduchu, alkohol, užívanie drog a nebezpečenstvá povolania.

No naskytuje sa nám veľká otázka: Čo presne znamená  zlé stravovanie?


Táto analýza určila že naša strava by nemala byť chudobná na zeleninu, celozrnné produkty, oriešky a zrná, mlieko, vlákninu, kalcium, omega-3 mastné kyseliny či nenasýtené kyseliny (také ktoré sa nachádzajú v orieškoch a v rastlinných olejoch.
 Naša strava by taktiež nemala obsahovať veľa červeného mäsa, spracovaného mäsa, sladených nápojov, nezdravé tuky  a sodík.

 Netreba žiadne čudesné stravy či reštriktívnu diétu – len normálnu zdravú stravu ktorá nás udržuje zdravými.


Stravu berte ako každodennú vec ktorá vám zachraňuje život. Dôkazy jasne ukazujú že je tomu tak.