Tipy na potraviny, ktoré znižujú krvný tlak

S vysokým krvným tlakom sa stretáva mnoho ľudí a väčšina z nich veľmi dobre vie, že je spôsobený najmä ich životným štýlom. Ak za ním stoja nezdravé stravovanie, sú všetky lieky na tlak len zbytočným snažením lekárov. Či už je dôvodom vysokého tlaku čokoľvek, nemal by sa brať ako prirodzená súčasť života, pretože značným spôsobom negatívne pôsobia na celý organizmus.

Vysoký krvný tlak ohrozuje ľudské zdravie najmä rizikom vzniku srdcovo-cievnych chorôb.Infarkt myokardu je jednou z nich, kde sa vyššie krvného tlaku, spoločne s ďalšími faktormi, podpisuje na stave vášho srdca. Je to najmä cholesterol, ktorý upcháva cievy. Tie sa stávajú čím ďalej tým menej priechodnejšie a vo výsledku môžu spôsobiť uzavretie krvného toku.

Čo môžeme ovplyvniť svojpomocne

Vysoký krvný tlak môže byť aj dedičný, to bohužiaľ neovplyvníme, ale môžeme sa mu vyvarovať, alebo ho zmierniť, adekvátnym životným štýlom. Rozhodne by človek mal dbať na to, čo konzumuje a pije. Tučné jedlá a pitie sladkých nápojov srdcu a krvnému riečisku škodí. Než sa pozrieme na zúbok tomu, čo znižuje krvný tlak, povedzme si všeobecne o životných návykoch, ktoré sú zásadné a je nevyhnutné ich zmeniť. Sú to napr. Cigarety, alkohol, obezita a nedostatok pohybu.

U alkoholu platí jasné pravidlo, radšej 2 dcl vína za deň, než fľašu vína naraz. Tiež soľ zadržiava v tele vodu, a preto by sme s ňou nemali na tanieri plytvať. V strave je nutné obmedziť tučné potraviny s vysokým obsahom cholesterolu. Pre zníženie tlaku je vhodné do jedálnička zaradiť ovocie, zeleninu a chudé mäso (najmä hydinové a rybie). Na tlak má často vplyv aj početnosť stravovanie, ideálne je konzumovať menšie porcie 5-6x denne, čo by mali dodržiavať aj ľudia netrpiací hypertenziou. Žalúdok sa toľko nezaťažuje a nie sú pri takomto štýle stravovanie ani väčšie výkyvy váhy.

Potraviny vhodné na redukciu tlaku

Potravín pre zníženie tlaku existuje nespočetné množstvo, preto si uvedieme 5 najzákladnejších, ktoré sú ľahko dostupné každému. Ich pravidelná konzumácia je vhodná nielen pre ľudí s vysokým krvným tlakom, ale pre každého, kto mu chce včas predísť.

Pomaranče

Z výskumov logicky vyplýva, že ľudia, ktorí užívajú vyššie dávky vitamínu C, zvyšujú šancu tomu, že sa nebudú potýkať s vysokým krvným tlakom. Ideálnym predstaviteľom vitamínu C je práve pomaranč, keďže ho obsahuje vo vysokom množstve. Avšak aj on má vedľa seba ďalšie nemenej cenných kandidátov, ktoré sú tiež plný vitamínu C, sú to napr. Jahody a kiwi. Menej známe zásobárne vitamínu C sú tiež červené papriky, čili papričky, brokolica alebo petržlen.

Odtučnené mlieko

Odtučnené, čiže odstredené, mlieko obsahuje trojicu živín, ktorá ovplyvňuje krvný tlak a kompenzuje jeho hodnoty. Mliečny tuk je aj v tomto mlieku postačujúce, keď si doprajete dva až tri malé hrnčeky mlieka denne, rozhodne nič nepokazíte. Jeho živiny a zástupcovia stopových prvkov prospievajú krvnému tlaku. Je to hlavne horčík, draslík a vápnik. Draslík navyše nájdete aj v ďalšej potravine, ktorú je banán.

Banány

Banány sú bohatým zdrojom draslíka a vlákniny. Vláknina tiež formuje stolicu a zabraňuje zápche. Spoločne s pohybom budú banány udržiavať v kondícii aj črevá. Svoje výsostné miesto majú aj sladké bataty alebo ďatle, sú bohaté na draslík.

Bylinky

Nadmerné solenie nie je zdravé, aj preto by sa mala chuť soli čiastočne nahradiť. Soľ je vhodné nahradiť bylinkami ako sú sladké drievko, rozmarín, kapsička pastierska, rakytník, chren a šípok. Skryté soli sú v údeninách, výrobkoch z mäsa, polievkach zo sáčkov a konzervách.

Horká čokoláda a zelená káva

Horká čokoláda obsahuje flavonoidy, ktoré fungujú ako "životabudič" vašej nálady. Zlepšuje elasticitu ciev a súčasne zmierňuje riziká srdcovo-cievnych chorôb. Kvalitná horká čokoláda má vysoký podiel kakaa a horčíka. Horčík obsahujú tiež oriešky, napr. Píniové, vlašské, para orechy alebo kešu a mandle. Zelená listová zelenina a tekvicové semienka doslova nabáda k prepojeniu chutí a príprave úžasného šalátu.

Čiernu kávu možno nahradiť do rozumnej miery kávou zelenú, je plná vitamínu C a iných antioxidantov. Mimo jedla a pitia značne znížite vysoký tlak aj pohybom. Ideálne sú rekreačné športy ako turistika, plávanie a jazda na bicykli.