Nadobličková únava: Ako ju spozorovať a čo robiť



Žijeme v dobe, v ktorej byť zaneprázdnený je dobrá vec, vec ktorá je takmer vyhľadávaná. Doba, v ktorej niečo menej ako multi-tasking (robiť viac vecí naraz) je neakceptovateľné. Problém s touto mentalitou je, že vytvára množstvo stresu. Je stresujúce mať plný kalendár, mnoho zodpovedností a nekonečný zoznam úloh. Stres spôsobuje zmätok v našich mysliach a telách, a môže sa prejaviť nadobličkovou únavou.

Čo je to nadobličková únava?


Nadobličková únava je syndróm spôsobený zle fungujúcimi nadobličkovými žľazami. Hoci to nie je lekársky uznaný stav, mnoho ľudí trpí príznakmi. Keď náš stres vzrastie, nadobličky začnú produkovať hormón kortizol. V časoch chronického stresu, nadobličky si udržujú tento stav a naďalej hovoria telu že je v naliehavej situácii. Ak úrovne kortizolu v tele zostávajú vysoké, môžu ovplyvniť správne fungovanie, napríklad spánok, trávenie, imunita a tvorbu hlavných hormónov. Cushingov syndróm, porucha nadobličiek, je spôsobený ak je v tele mnoho kortizolov v tele. A naopak, ak prepracované nadobličky nie sú schopné tvorby týchto hormónov, môže to viesť k ďalšej nadobličkovej poruche – Addisonova choroba. Nadobličková únava je spôsobená ak nadobličky už nemôžu spĺňať požiadavky stresu a udržiavať homeostázu v tele, zvyčajne kvôli nadmernej stimulácii.


Aké sú príznaky nadobličkovej únavy?


Ak vaše nadobličkové žľazy nie sú schopné zvládnuť požiadavky stresu, môžete zaznamenať niektoré z týchto príznakov:


Chronická únava alebo únava bez príčiny

Problém dostať sa z postele napriek dostatočnému spánku
Problém myslieť jasne
Problém dokončiť úlohu či zostať sústredený
Pocit preťaženia
Chuť na sladké alebo slané
Pocit väčšej čulosti po 18:00 než počas dňa
Problém vyliečiť sa z choroby
Častý pocit úzkosti
Znížená sexuálna túžba
Zápaly
Necitlivosť rúk
Problém strácať/získavať váhu


Čo spraviť?


Ak máte podozrenie, že máte nadobličkovú únavu alebo inú nadobličkovú chorobu, mali by ste tento problém diskutovať s vašim lekárom. Existujú dôkazy, že zmena jedálnička a rutín môžu pomôcť zmierniť príznaky nadobličkového zlyhania.


Choďte spať o 22:30


Naštartovať spiaci rytmus tela naspäť je dôležité a zároveň môže pomôcť znížiť množstvo týchto symptómov. Tento tip pochádza z „Circadianových rytmov“, tiež známych ako biologické hodiny. Predpokladá sa, že prírodný melatonín je vylúčený počas večera, presnejšie medzi 20:00 a polnocou, kulminujúc počas 23:00. Ak ste v posteli o 22:30, je možné že prínos melatonínu – prírodného hormónu v našom tele - bude vyšší. Skorý spánok vám tiež môže dodať potrebný aktívny spánok (spánok, pri ktorom dochádza k sneniu) a regeneračný spánok, a teda vám pomôže cítiť sa oddýchnuto.  


Načasujte si vaše jedlá


Tak ako s biologickými hodinami, naše telá a vylúčenie kortizolu nasledujú vzorec ktorý nám nabudzuje apetít.  Jedenie v pravidelných intervaloch pomáha regulovať úrovne kortizolu čo je veľmi podstatné v boji proti nadobličkovej únave. Kortizol kulminuje v 8:00 a pomaly klesá. Jedenie veľkých jedál počas rána s týmto súvisí a pomáha podporovať prírodné úrovne kortizolu. Je najlepšie najesť sa počas prvej hodiny po vstávaní, a potom si dať malé jedlo medzi dobre načasovanými jedlami. 


Jedzte správne jedlá


Nabratie váhy je druhotný symptóm nadobličkovej únavy. Tento symptóm nie je len v dôsledku fyzickej únavy, ale taktiež nadmernej úrovne kortizolu v tele. Môže byť ťažké vyvarovať sa sladkému ak trpíte takýmto symptómom, avšak zajesť si niečo sladké nepomôže keďže je to len dočasný vzrast energie po ktorom nastáva pád. To nie je to, čo potrebujete keď práve teraz zažívate nedostatok energie. Taktiež snažte sa obmedziť kofeín čo je umelý podporovateľ energie, alebo ak máte problém s takýmto pravidlom, nepite kávu 8 hodín pred spaním.

Pokiaľ ide o slané chute ktoré sú spojené s nadobličkovou únavou, jesť slané jedla môže za to stáť. So zvýšenými úrovňami kortizolu, ďalší hormón klesá: aldosterón. Tento hormón reguluje krvný tlak a nízke úrovne sa môžu prejaviť v nízkom krvnom tlaku a nerovnováhy elektrolytov. Celkovo, strava celých a nespracovaných jedál bola úspešná pre niektorých ľudí ktorí sa snažili vysporiadať sa s nadobličkovou únavou, spolu s ostatnými zmenami ich životného štýlu. Vyhýbanie sa zápalovým potravinám môže pomôcť zmierniť symptómy, spolu s dostatočným prísunom tekutín.

Dostatok Vitamínu B


Nedostatok B12 vitamínu ovplyvňuje energiu. Dostatok tohto vitamínu pomáha vysporiadávať sa s únavou. Braním kompletných B vitamínových doplnkov môže pomôcť adrenálom, najmä vitamíny B5 a B6.


Zvýšte prísun živín


Buďte si istý, že dostávate do tela dostatok živín. Napríklad, nedostatok horčíka má za následok zhoršenie symptómov nedostatočného spánku. Vitamín D, ktorý chýba najviac ľuďom, selén a zinok sú taktiež potrebné živiny ktoré by ste mali zvážiť.


Snažte sa vyhýbať stresu


Keďže stres je hlavná príčina nadobličkovej únavy, je potrebné pokúsiť sa a dostať sa do koreňa tohto problému – stres. Možno nebudete úplne úspešný v ich eliminácii, alebo ich vôbec neeliminujete zo svojho života, ak budete mať takýto problém, skúste sa s nimi rôzne vyrovnať. Najprv sa pozrite na to ktoré stresory môžu byť vymazané z vášho života a spravte všetko potrebné na to aby ste ich eliminovali. Zmena postoja k stresovým situáciam vám môže pomôcť ako sa telo s nimi bude vysporiadať naďalej. Zvážte cvičenie jógy alebo meditácie ktoré vám pomôžu zrelaxovať vašu myseľ aj telo. Ďalšie formy cvičenia môžu byť nápomocné s vysporiadaním sa so stresom, no je potrebné aby ste to s nimi neprehnali čo by vás mohlo viac vyčerpať.


Dajte tomu čas


Ak sú vaše biologické hodiny alebo vaše telo a vaša úroveň hormónov v neporiadku, môže to trvať kým sa veci dajú do poriadku. S pomocou vášho doktora a dodržaním spomenutých zmien vo vašom živote, budete môcť vidieť zmenu v symptómoch spojených s nadobličkovou únavou.  Môže to trvať týždne či mesiace než uvidíte zmenu vo vašich pocitoch ktoré sa vrátia na predošlí stav alebo ešte lepší!